Cel Projektu: Zaprojektowanie strony osobistej, która w sposób przejrzysty i autorytatywny skonsoliduje trzy główne obszary działalności Ryszarda Ćwirleja: karierę dziennikarską i naukową oraz pozycję twórcy literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego dorobku w literaturze kryminalnej.

Strona dla Ryszard Ćwirlej – Pisarz, Dziennikarz, Wykładowca

Realizacja i Kluczowe Elementy Strony

Realizacja strony internetowej dla Ryszarda Ćwirleja skupiła się na budowaniu wizerunku profesjonalisty o wieloletnim, interdyscyplinarnym doświadczeniu, równoważąc sukcesy akademickie i medialne z twórczością literacką.

1. Potwierdzony Autorytet Akademicki i Medialny: Kluczowym elementem pozycjonowania jest podkreślenie szerokiej ścieżki zawodowej Klienta. Komunikujemy, że Ryszard Ćwirlej jest doktorem nauk społecznych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach oraz wykładowcą na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Śląskim.

2. Historia Zawodowa jako Dziennikarz: Prezentujemy bogate doświadczenie w mediach, w tym pracę jako reporter w TVP Katowice (1996–1997) oraz w poznańskim oddziale TVP (1997–2010), gdzie pełnił funkcje szefa redakcji „Teleskopu” i wydawcy programu „Telekurier”. Dodatkowo, strona informuje o jego roli jako członka zarządu do spraw programowych Radia Merkury (2010–2015).

3. Twórca Nowego Gatunku Literackiego: Najważniejszym elementem pozycjonującym w sferze literackiej jest wyróżnienie Ryszarda Ćwirleja jako twórcy nowego gatunku literackiego – powieści neomilicyjnej.

4. Organizacja Dorobku Literackiego: Aby ułatwić czytelnikom nawigację i promocję, cały dorobek literacki został precyzyjnie skategoryzowany. Wyróżniono trzy główne cykle kryminalne:

    ◦ Cykl PRL-owski „milicyjny” z Teofilem Olkiewiczem, Mirkiem Brodziakiem i Fredem Marcinkowskim.

    ◦ Cykl przedwojenny „policyjny” z komisarzem Antonim Fischerem (w tym również cykl wojenny).

    ◦ Cykl współczesny z dziennikarzem śledczym Marcinem Engelem.

    ◦ Wyróżniono także cykle dodatkowe, np. Cykl o Anecie Nowak.

Efekt Końcowy (UI/UX i Dostępność dla Mediów):

Strona została zaprojektowana tak, aby służyć nie tylko czytelnikom, ale i dziennikarzom. Zapewnia intuicyjne menu oraz sekcję „Do pobrania”, która oferuje materiały w wysokiej rozdzielczości (zdjęcia autora i okładki książek), kluczowe dla szybkich działań medialnych. Umożliwiono łatwy dostęp do materiałów prasowych poprzez sekcję „Wywiady”. Integracja z mediami społecznościowymi (Facebook, Instagram, X, VK) zapewnia szeroki zasięg komunikacyjny

Funkcje specjalne

Pisarz posiada rozbudowany katalog książek. Pisze ich nie tylko dużo, ale tworzy całe cykle. Informacje na ich temat pojawiają się w różnych miejscach strony internetowej. Aktualizacja jest możliwa przez dodanie nowych pozycji przez specjalny mechanizm obsługi katalogu. Dzięki czemu wprowadzanie nowych pozycji albo zarządzanie istniejącymi jest wygodne.

Styl i wizualizacja

Wyraźny i indywidualny styl pisarza znalazł odzwierciedlenie na jego stronie internetowej. Dwa główne style czyli neomilicyjny i noir / retro, są wyraźnie widoczne na witrynie.

Neomilicyjny Cykl PRL-owski

Ryszard Ćwirlej stworzył bardzo popularny cykl powieści kryminalnych osadzonych w realiach Milicji Obywatelskiej, znany jako „Milicjanci z Poznania”.

Kluczowe cechy i cel twórczości:

  • Neomilicyjny Kryminał Retro: Ćwirlej bierze na warsztat konwencję tradycyjnej powieści milicyjnej (kryminalna intryga, śledztwo MO), ale filtruje ją przez współczesną świadomość. W przeciwieństwie do PRL-owskiej propagandy, jego powieści ukazują Milicję w sposób bardziej realistyczny, ironiczny i krytyczny, eksponując absurdy, korupcję i specyficzny czarny humor epoki.
  • Tło Społeczno-Obyczajowe: Równie ważna jak intryga kryminalna jest rekonstrukcja realiów schyłkowego PRL-u (lata 80. i początek 9iedział) – puste półki, kartki, cinkciarze, subkultury, Nowa Mowa, stan wojenny czy festiwal w Jarocinie. Poznań jest tu głównym bohaterem.
  • Styl: Łączy precyzyjny język kryminału ze sporą dawką humoru (często opartego na absurdach PRL) oraz gwary poznańskiej.

Najważniejsze postacie i tytuły z cyklu:

BohaterowieCykl „Milicjanci z Poznania” (wybrane tomy)
Porucznik Teofil Olkiewicz$1^{}$ tom: Upiory spacerują nad Wartą
Kapitan Mirek BrodziakTrzynasty dzień tygodnia (akcja podczas stanu wojennego)
Porucznik/Kapitan Fred MarcinkowskiRęczna robota
Pułkownik ŻytoMocne uderzenie (akcja podczas festiwalu w Jarocinie)
Gruby Rychu (cinkciarz, postać epizodyczna)Śliski interes

Komisarz Antoni Fischer

Główną postacią cyklu jest komisarz Antoni Fischer, oficer policji w Poznaniu.

  • Charakterystyka: Fischer to dystyngowany i elokwentny mężczyzna po trzydziestce, weteran armii pruskiej i uczestnik Powstania Wielkopolskiego. Ceni sobie ład, porządek i typowy poznański sznyt.
  • Wątki historyczne: Oddelegowany z frontu, ma zająć się organizacją i tworzeniem polskiej policji w Poznaniu. W toku śledztw często mierzy się nie tylko z kryminalistami, ale i z narastającymi konfliktami politycznymi, działaniami wywiadu (np. polskiego i niemieckiego), czy nastrojami antysemickimi.
  • Duet śledczy: Jego przeciwieństwem i jednocześnie współpracownikiem jest Albin Siewierski, zastępca komisarza, reprezentujący inne wartości i szukający szybkich efektów pracy.

Cechy i Realia Cyklu

  • Tło historyczne: Akcja toczy się w historycznie burzliwym okresie, obejmującym lata tuż po odzyskaniu niepodległości (1919) aż do lat 30. (np. 1932 i wizyta Adolfa Hitlera w Pile, czy napięcia po przewrocie majowym w 1926).
  • Miejsce akcji: Głównym tłem jest międzywojenny Poznań (Posen), z jego uliczkami, barami i specyficzną atmosferą. Akcja czasami przenosi się także do innych wielkopolskich miast (np. Piła, Bydgoszcz).
  • Gatunek: Kryminał retro najwyższej klasy, łączący precyzyjną intrygę kryminalną z rzetelnie udokumentowanym tłem obyczajowo-historycznym. Ćwirlej perfekcyjnie oddaje klimat epoki.

Wybrane Tytuły z Serii

Cykl o Komisarzu Antonim Fischerze liczy obecnie 8 tomów (stan na 2023 r.).

Tom (chronologia wydania)TytułCzas akcji (przykłady)
1Tam ci będzie lepiejPoznań, początek 1924 r.
2Tylko umarli wiedząPiła (Schneidemühl), Lipiec 1932 r.
3Już nikogo nie słychaćPoznań, Listopad 1926 r.
4Pójdę twoim ślademPoznań, Wiosna 1919 r. (organizacja policji)
5Zaśpiewaj mi kołysankęPoznań, Kwiecień 1922 r.